Dette Scenarie finder sted i Ribe i året 1212 hvor Valdemar Sejr er Konge og hvor Dronning Dagmar, hans kone, netop er død, med kronprinsen stadig i hendes livmoder. Valdemar Sejr tilkalder straks hans livslæge og en udsending fra kirken, som i fællesskab kommer til den konklusion af denne død ikke er forårsaget naturlige årsager, men at der var tegn på at en mystisk forbandelse måtte have ramt dronningen. Kongen sendte straks bud efter Kirkens hjælp. De sendte Inkvisitorerne. De sidste par år havde folk levet i fred og fordragelighed, det var længe siden at den sidste person var blevet brændt på bålet. Inkvisitorerne havde trukket sig tilbage til kirken og lod folket være. Men nu er freden forbi.
DU skal spille i et scenarie hvor den daglige gang er vigtig! Bønderne passer deres marker, handlen er blomstrende og man hører hammerslagende fra smedjerne give genklang i byens gader. Folket nyder deres fritid i hinandens vennelag, ofte i byens værtshus eller til de årlige høstfester. Penge og formuer er dog stadig forbeholdt de adelige og succesfulde købmænd, eller naturligvis kirken som folk ofte betalte til, for at forbedre deres chancer for et liv i himmerige. Folket forsamlede sig naturligvis altid når kirkens klokker ringede til messe. Men tag endelig ikke fejl! Folk har, og vil altid gøre hvad de kan for at komme frem i livet og borgerne i Ribe er ikke anderledes! De adelige spiller deres rænkespil, bønderne konkurrerer om den bedste høst, og købmændene strides om handlen.
Scenariet har en historisk setting, men er på ingen måde autentisk! Vi ændrer i historien så det passer til vores ide og for at give Jer en mulighed for at spille i et univers med karaktere der fandtes i den givne periode.
"Brænd heksen" var råbet, som blev samlet op af den store mængde mennesker som havde forsamlet sig på byens torv. En kvinde var bundet på podiet, omgivet af brænde, stablet op af hende. Byens garde stod i en cirkel om podiet for at holde den store menneskemængde på afstand. Byens dommer stod på podiet sammen med en delegation fra Kirken og talte til mængden: "Denne kvinde er fundet skyldig i kirkens og kongens øjne, i at bedrive heksekunst, djævletilbedelse og kætteri af den værste slags! Dette er under Kongens lov strafbart med døden til følge"
Folke mængden kom med hånlige tilråb imod den bundne kvinde og kastede med rådne frugter under det fælles råb "Brænd hende". En mand klædt i sort fra den kirkelige delegation, trådte ud og løftede en hånd for at bringe den ophidsede mængde til ro. "Guds ord står skrevet Du må ikke lade en Troldkvinde leve, men Gud er nådig!"
Præsten vendte sig imod den bundne Kvinde og sagde:"Forsager du Satan og kaster dine kætteriske veje i dybet! Vil du igen tage Herren vor gud i dit hjerte og tilstå dine synder?" Kvinden kiggede fortvivlet og rådvild rundt på mængden og de officielle til stede. "Det er vel lige meget hvad jeg siger præst. Jeg skal vil brænde alligevel for forbrydelser jeg ikke har begået?! Jeg kender jeres metoder, i bekymrer jer ikke om sandheden, men kun om at finde en syndebuk og vise jeres falske magt! Gør hvad i vil, jeg har intet at bekende”
Præsten vendte sig imod folket endnu engang og råbte: "Heksen nægter at forsage Djævlen, hendes herre! Guds lov er tydelig!" Han vendte sig imod Dommeren og nikkede. Dommeren gav signal og to af byens gardister gik på podiet med hver en fakkel i hånden, de satte ild til bålet og der går ikke længe før ilden tog fat og flammerne stod højt omkring kvinden. Folket afventede skrigene fra kvinden. Men de kom ikke. Kvinden smilte hånligt og brød ud i latter!
"I kunne bare ikke lade mig være?! Nu må i høste frugten af jeres dårskab". Heksen blev til en stor mørk tåge som steg til vejrs, man kunne stadig ane en latter fra den mørke sky der langsomt drev ud over byens grænser og til sidst forsvandt. Som dagene gik, kunne borgerne stadig ikke glemme den rædselsvækkende oplevelse, og den kendsgerning at de mørke magter var virkelige. Et mørke havde lagt sig over Byen, folk blev syge og markerne blev golde, selv dyr faldt ofre for den ene sygdom efter den anden og faldt til jorden døde.
Der var ingen tvivl. Det var Heksens Forbandelse.
Ikke længe efter denne begivenhed fandt sted, trådte flere Hekse frem i lyset. De indså at folk frygtede dem mere end de gjorde dem og de kunne dominere landsbyer under et regime af frygt. By efter by faldt ofre for Hekses forbandelser eller andre påvirkninger af mørkets kræfter, rædslen blev heller ikke mindre da den første mandlige heks trådte frem, eller Troldkarl som de blev kaldt derefter. Som tiden gik voksede det greb Hekse og Troldkarle havde over folket, de gjorde som de ville og folk stod magtesløse overfor den kraft de troede kun fandtes i deres mareridt.
Kirken så ikke let på denne nye trussel imod deres religion og besluttede sig for at handle. Det var her Kirken skabte Inkvisitorerne, en gruppe fanatiske kristne, som blev erhvervet på baggrund af deres egenskaber. Nogle var dygtige krigere, andre lærde, nogle af dem var endda adelige, en ting havde de dog tilfælles - De hadede Kirkens fjender og var absolutte i deres tro og loyalitet overfor Kirken.
Der gik ikke længe før man mærkede den nye ordens effektivitet, landsby efter landsby fik de renset for hekse og troldkarle. Folk var tilfredse en stund og Heksene trådte endnu engang tilbage i skyggen, men Inkvisitorerne havde ikke i sinde at stoppe før Danmark var renset for disse djævletilberede.
De havde ikke i sinde at lade nogen stå i deres vej og i kølvandet på deres kampagne flød - også de uskyldiges blod.
Ordenen var ikke kendt for at skelne mellem uskyldig og skyldige, så længe de nåede deres mål. Folket begyndte at frygte den nye orden næsten ligeså meget som de havde frygtet heksene, da folk ofte blev tortureret for den mindste mistanke om at de havde kendskab til hekse. Dette var dog sjældent tilfældet og det stoppede ikke ved tortur - En del uskyldige borgere blev endda brændt på bålet. Pludselig blev det farligt at klare sig bedre end sin nabo, da folk nu ikke veg tilbage for at pege og kalde heks, selv hvis de blot var jaloux over andres lykke. Ordenen stod over Kongens lov og selv ikke adelige eller repræsentanter for kongen kunne vide sig sikre. Denne Orden var skabt med velsignelse af Paven selv og deres magt var absolut.
1212 er skrevet som et dagligdagsscenarie, som lægger vægt på de interne konflikter og relationer som borgere på den gældende tid måtte have haft. Der er altså lagt vægt på intriger og bagvaskelse af værste skuffe, når byens borgere ytre sig om hinanden. Som udgangspunkt vil 1212 være et enkeltstående scenarie, hvor vi fyrer alle skud i bøssen af på én weekend, hvilket selvfølgelig vil gøre, at der vil være nok at tage sig til under hele scenariet! – VI har selvfølgelig forberedt en stor plotlinje, som er designet til potentielt at kunne omfavne alle spillere – såfremt de ønsker det! Derudover, vil der ligeledes være et hav af sekundære plots, som vil være tilgængelige under hele scenariet – disse kan aktiveres på et utal af måder og har stort set alle en indvirkning på resten af scenariets udfald. Tankerne bag dette er, at samtlige spillere potentielt kan ændre spillets gang, så ingen bliver undværlig! Vi mener i scenariegruppen, at de fedeste scenarier er dem hvor alle kan bidrage og plotlinjen ikke kun er skrevet til ”the select few”.
Kort sagt – der vil være nok at give sig til for alle, såfremt man ikke bare ønsker lidt hyggeligt hverdagsspil.
Da vi gik i gang med at skrive 1212, blev vi enige om at inddele vores karaktere i fire overordnede grupper: De almene borgere, de våbenføre, de erhvervsdrivende, samt funktionærerne. Dette afsnit vil belyse de enkelte gruppers træk, samt tankerne bag. Ligeledes vil der gives eksempler på, hvilke roller disse kategorier kan indeholde.
Denne kategori udgør kernen af byens borgere – uden dem, ville intet fungere! Disse personer findes i alle afskygninger og spænder så vidt, at der ikke kan sættes et decideret mærkat på. Vi taler bønder, drukkenbolte, rå arbejdskraft, arbejdsløse, tiggere, kirketjenere, gravere, læger, sygeplejersker, kiruger, tyveknægte osv. osv. osv. osv. Tanken bag denne kategori, er at have så meget adspredelse som muligt indenfor de samme rammer, så vi får et broget udvalg af unikke og individuelle karaktere, som alle interagerer, handler og ernærer sig på forskelligvis – scenariet er bygget op omkring denne gruppe, så selvom man tror man trækker nitten og skal spille bonde, skal man bare vide at uden denne gruppe, ville intet fungere.
Nogen skal jo tage sig af diverse banditter?
Denne kategori rummer alt fra de lokale ordenshåndhævere til de kriminelle som gør livet surt for byens borgere. Spillere som havner i denne kategori, vil oftest have et eller andet tweek, som gør dem exceptionelt gode til det de nu engang gør! – om så dette er kampfærdigheder, fysisk størrelse, teknisk snilde eller lignende, er folk sjældent i tvivl om at disse individer kan slå fra sig og man ønsker sjældent at lægge sig ud med dem, da det ofte er ensbetydende med store gok i nøden eller afklippede fingre! Spillere som ender blandt de våbenføre, vil oftest få stærke relationer til andre ligesindede - uanset hvilken side af loven de operere på.
Vi givet denne kategori mange overvejelser, for at give den kant – det er ikke meget ved bare at spille stærk mand en hel weekend uden reelle muligheder for at ændre spillets gang, så det har vi selvfølgelig taget hensyn til i skabelsesprocessen.
Handelsmænd, alkymister, smede mv.
I ethvert handelssamfund, er det vigtigt at have folk, som kan formidle og videresælge de varer som de lokale producere og samler – Ribe Anno 1212 er ingen undtagelse. Denne kategori er stærkt spiller begrænset, i den forstand, at Vi ikke ønsker alt for mange spillere her. Konkurrence er godt, men alt for meget konkurrence er ødelæggende og hvis man som spiller ønsker at have noget lave, må vi derfor begrænse antallet. Det betyder altså, at vi kun har få spillere i denne kategori, så dem der får karaktererne har nok at lave hele weekenden. Vores handelssystem er ret unikt og vil kun blive introduceret og uddybet for dem, som har behov for at vide noget om det – det skal dog tilføjes at systemet er så enkelt og lettilgængeligt, at vores erhvervsdrivende ikke skal bruge hele og halve timer på at anskaffe sig materialer, men kan gøre relativt hurtigt, så spillet kan køre så flydende som muligt og uden alt for mange venteperioder. De erhvervsdrivende vil ligeledes være centrale i spillet, så der vil blive lavet mange relationer med og omkring denne gruppe.
Udpeget af kongen, gud eller andre med magt!
Alle karaktere i denne kategori er specialskrevne og udgør derfor en essentiel del af spillet. Vi vil ikke sige så meget om denne kategori, udover at de spillere som vælger at give sig i kast med en funktionærrolle, vil få en unik mulighed for at få en stærkt nuanceret karakter, med pligter, status, magt og andre herligheder, som kan bruges på den ene eller anden måde i spillet – mange andre spillere er som regel forbundet med funktionærerne på den ene eller anden måde, så hvis du er konfliktsky, er funktionæren nok ikke en rolle for dig.
Af prominente funktionærer, kan blandt andet nævnes: Biskoppen, Postmesteren, Baronen mv.
Tilmeldingen åbner d. 20 Februar 2015. Det er muligt at tilmelde sig med det samme og så vente med betalingen. Denne skal dog falde inden d. 20 marts da det er der vi lukker for tilmeldingen – man får sin karakter løbende, men først efter at vi kan se en godkendt tilmelding samt betaling. Relationer mv. vil blive sendt når alle karakterer er lavet og uddelt!
Kære spiller, du skal gøre følende, hvis du ønsker at deltage i Ribe Anno 1212.
1. Overfør deltager betaling til Reg. Nr. 9738 Konto nr. 0003232735. Marker denne med 1212 + ”fulde navn” + (hvis ølkort ønskes) ølkort. (Betaling for ølkort skal medregnes i betalingen!)
Eksempel: "1212, Børge Mortensen, Ølkort". Ønskes ølkort ikke, er det nok med "1212 + navn"
2. Send en e-mail til ribe1212@ripen.dk med følgende informationer:
Navn:
Fødselsdato:
Køn:
Adresse:
Postnummer:
E-mail:
Mobil nummer:
Deltager som?
- Gæst 300,-
- Medlem af Ripen 250,-
Ønsker du et øl-kort (10 klip = 10 øl) koster 50,- kroner (Kan ikke købes til scenariet!)
- Ja – Nej
Ønsket spil med?:
- Uddyb gerne hvilke slags relation du ønsker: Familie, venner, fjender etc.
Ønske til Overordnet kategori:
- Almen borger – Våben fører – Erhvervsdrivende – Funktionær
Ønske om at spille heks:
- Ja – Nej
Medbringer du selv ingame telt?
- Ja – Nej
Evt. Kommentar:
Husk at vedlægge et billede af dig selv ved tilmeldingen.
I Ribe Anno 1212, vil det ikke være muligt at designe sin egen rolle, da vi har valgt at lave samtlige karakterer på forhånd for at sikre, at de roller der kommer i spil har en relevans for den samlede setting. Når man som spiller tilmelder sig, vil man blive tildelt en karakter, et koncept, samt de relevante relationer ens karakter har brug for, for at kunne skabe mest muligt spil, spillerne imellem. I det følgende afsnit vil vi uddybe denne beslutning, så man som spiller ikke er i tvivl om, hvad der kommer til at ske i rollefordelingsprocessen.
Som udgangspunkt arbejder vi i 1212 med fire overordnede karakterkategorier: De almene borgere, de våbenføre, de erhvervsdrivende og funktionærerne.
Hver enkelt karakterkategori indeholder derefter underkategorier, som man derefter inddeles i.
Hver af disse underkategorier har separate og unikke evnesæt, som er medvirkende til en blandet evne fordeling spillerne imellem – Dette skulle meget gerne give effekten af, at man som udgangspunkt ikke aner hvad spilleren ved siden af dig kan, da alle evnesæt holdes skjult, så man kun får adgang til sine egne evner.
Det skal dog tilføjes at alle evner, som kan bruges mod/med andre spillere er så simple, at de ikke kræver videre ingame forklaring til udenforstående parter – spillet skal gerne køre så let og gnidningsfrit som muligt, uden at man som spiller, behøver at spekulere for meget i regeltekniske spørgsmål.
Fordeling af karakterkategori, evner, lp, styrke osv. defineres ud fra et hjemmestrikket terningesystem, som gør samtlige roller helt unikke og meget varierede – der gives altså ikke bevidste fordele til nogen karakterer i 1212 – it’s all in the favor of the dices!
Koncepter og relationer skabes derefter på baggrund af evner, karakterkategori, religiøsskala (den kommer vi til) og mange andre ting!
Kort svar: Jo.
Når vi når til tilmeldingen, vil det være muligt at komme med prioriteringer på de fire overordnede karakterkategorier: De almene borgere, De våbenføre, De erhvervsdrivende, samt Funktionærerne. Underkategorier, koncepter, evner mv. vil man ikke kunne have indflydelse på.
NB: Det vil dog det være muligt at indgive hvem man ønsker at have relationer til i spillet, som vi derefter, efter bedste evne, vil forsøge at inkorporere i jeres individuelle karaktersæt.
Ønsker man at tilmelde sig som gruppe, kan dette også lade sig gøre – det ændrer dog ikke på at man får en tilfældig karakter. Relationerne bliver bare flettet sammen så det vil give mening for jer at have noget spil sammen.