Forventningsafstemning:
West-End High skal være spændende, give dig rammerne og trykke på de rigtige knapper og udfordre dig og din karakter. Røre dig, og give dig forskellige følelser og indtryk. Dog skal det understreges at ingen skal føle sig fysisk eller mentalt utrygge i dén setting/verden/scene som vi stiller op for jer.
Vi forventer at siden det er et 18+ scenarie, kan man som udgangspunkt godt passe på sig selv, og sige stop hvis en situation bliver for meget. Der skal være plads til både drama, intriger og dybe relationer, og en masse situationer som man nødvendigvis ikke helt har ingame kontrol over. Men vi ønsker for det meste at de situationer er nogle I selv har styr på. Det vil sige, vi vil helst ikke skulle blande os for meget når først I er i gang (medmindre det er yderst nødvendigt).
Vores forventning er, at skabe et hyggeligt scenarie med en rød tråd igennem oplevelserne. Vores grundtanke ligger i en type feel-good-scenarie, hvor der er plads til at I spillere kan trække det i de retninger I synes kunne være fede.
Vi arbejder ud fra åben kommunikation, og tager gerne imod idéer til historien, både før, under og efter scenariet. Vi tager som udgangspunkt en kæmpe ja-hat på, og forsøger så vidt muligt, at få de ting I planlægger på forhånd, samt de spontane indskydelser I får, til at gå op i en højere enhed.
I skal have lov til at spille dette scenarie som I vil, men alligevel vil vi ridse nogle retningslinjer op for jer, så vi har sagt vores ift. det ansvar vi har som jeres GM’er;
Nedenstående retningslinjer ser vi gerne overholdes i forhold til interaktion med andre spillere. Ønsker man at spil eskalerer er det noget man aftaler og forventningsafstemmer med den enkelte spiller.
Vigtig læsning:
- Vi ved der i det danske live-rollespilsmiljø, er en efterhånden fasttømret tendens til at inkludere og inkoorporere diverse spilteknikker, i forhold til spil imellem to eller flere individer.
- Vi anerkender og accepterer disse, og mener helt klart at disse er geniale at have med, når grundlaget for spillet ligger op til brugen af netop disse. For eksempel hvis der ligges op til fysisk og psykisk meget intense scener.
- Derudover kender vi også godt til, og forstår anvendelsen af mekanikker i forhold til stop-ord, og eskaleringsteknikker og andre mekanismer.
- Vi vil gerne gøre klart, at vi som personer absolut intet har imod disse mekanikker, og har selv anvendt dem til andre rollespil.
- Men disse vil som udgangspunkt ikke blive anvendt til West End High-scenarierne. Det vil sige, der er ikke og kommer ikke til at blive udviklet specifikke teknikker udover de allerede nævnte.
- Vi føler at vi ligger op til et miljø og en setting, hvor det ikke gerne skulle ligge automatisk, at man kommer ud for at lide fysisk eller psykisk overlast. Med mindre dette fremgår af ens selvskrevne BG, da skal vi gerne give den gas.
- Som før nævnt, går vi meget op i vores spilleres sikkerhed, men mener absolut at netop denne sikkerhed, er noget man som spillere også i stor grad selv er med til at opretholde. Forventningsafstemning er meget vigtigt for os, både i forhold til os og jer, men i særdeleshed imellem jer spillere internt. HUSK at få forventningsafstemt med de relationer som vil kunne udfordre jer på jeres sikkerhed. Opsøg det spil som du føler dig sikker i. Flyt dig selv væk fra situationer du ikke ønsker at være en del af.
- Derfor – er du virkelig afhængig af at skulle kunne bruge et regelsæt med alle mulige forskellige mekanikker, teknikker og stop-ord? Så er West End High desværre ikke scenariet for dig.
Relationer:
Er helt sikkert en meget vigtig del af dette scenarie. Der er relativt få spillere, men hvis karakterer til gengæld har meget med hinanden at gøre, på den ene eller anden måde. De er skolekammerater, de har set hinanden mere eller mindre hver dag i flere år.
En god relation behøver ikke nødvendigvis at være nedfældet på skrift, igennem lange samtaler, før- og mellemspil, fysisk møde osv. I skal være velkomne til at skrive så meget I lyster, men hvis en relation mangler energi eller KEMI, så kan den være svær at løfte. Fokusér på dybde, følelsen i relationen og hvad den sætter i gang/standser i dig.
Derudover opfordrer vi til at man får talt med sin gruppe, og forventningsafstemmer hvad man går ind til scenariet med.
*OBS*Der vil inden spilstart fredag være en halv times obligatorisk GetToKnow, hvor I får mulighed for at snakke sammen i jeres gruppe, og evt. med jeres relationer uden for gruppen, skulle der være noget I mangler at få snakket om.
”Evner”:
”Kan du – så kan du”, og du skal selv styre hvad du mener du kan og ikke kan, samt hvad der passer til karakteren. En karaktér fra ”Nerds’n’Geeks” er nok ikke dén der slår en homerun i næste måneds hjemmekamp, for eksempel.
Er der noget særligt du gerne vil have at din karakter ved noget om, eller er ekstra dygtig/dårlig til, så skriv det endelig i dit oplæg.
Kærlighed/Sex
Grundet de personlige relationer der kommer imellem jer, kan vi godt følge hvis der kan være situationer hvor andet end at holde hånd kan blive en reel ting. Det aftales parterne imellem hvor, hvornår og hvordan det er foregået, derudover aftales det også om der skal være decideret fysisk kontakt (da dette absolut ikke er en nødvendighed). Tænk her i sex-meta-teknikker (fx Ars Amandi).
Tænk dog over, at vi er på et ret lille sted, hvor det er meget lidt der kan foregå i det helt skjulte, eller mere eller mindre lydtætte rum. Vigtigst er, at skulle man bevæge sig ud i en sådan situation, er tryghed klart et nøgleord. Så husk at få afklaret med jeres relationer, hvor jeres grænser går, og hvad du ser som godt rollespil (for dig og din rolle). Har man brug for stop-ord er det også noget man selv arrangerer.
Voldtægt ser vi meget gerne IKKE i denne setting. Husk at voldtægt (også i en 1950’er-agtig setting) er en voldsom handling, som ligger tæt på lemlæstelse og drab. En sådan handling forandrer alle involverede karakterer voldsomt, og skulle en sådan handling blive opdaget, straffes den hårdt.
Skade:
Kommer du til skade i en slåskamp, så kommer du til skade. Der er ikke nogen magisk healer der kan få dine sår til at lukke sig fra det ene sekund til det andet, og du vil bære det ”smertefulde sår”/blå mærke/rift/brækkede arm resten af spillet. Der er af og til en school-nurse til stede, som kan lappe dig lidt sammen og trøste, men ellers må du leve med din ”shiner”/blå øje igennem hele spillet OG på dit prom-billede.
Kamp/vold:
Endnu en ting som I selv kommer til at være herre over. Du/I spiller jer selv frem til hvad enden på en mulig slåskamp måtte være. Hvis ikke det giver sig selv i spillet, må I hive hinanden til side og aftale udfaldet offgame. Det handler om de fede scener, og ikke nødvendigvis om hvem der står op bagefter.